keskiviikko 22. heinäkuuta 2015

Synnytyskertomus

Ajattelin tulla kirjoittamaan teille vähän mun synnytyksestä, nyt kun se on vielä aika tuoreessa muistissa :) supistuksia mulla oli muutamina öinä aina välillä pari ennen sitä päivää kun synnytys käynnistyi, mutta muuten vain niitä kivuttomia harjoitussupistuksia. Oon kirjoittanut tämän puhelimella joten voi löytyä virheitä!

Rv 39+5 oli aamusta asti supistellut. Aluksi supistukset olivat aika kivuttomia, mutta sellasia inhottavan tuntuisia ja ihmettelin kun maha oli kokoajan kova ja ajattelin että ei tässä nyt silti vielä mitään lähtöä tule. No päivän mittaan alkoi tulla sitten muutamia kipeitäkin ja klo 18:30 alkoi tulla säännöllisesti n. 10min välein. Olin kuitenkin vieläkin sitä mieltä että ne loppuu kuitenkin, vaikka aika kipeää jo teki.
Sitten siinä klo 20 maissa piti jo puuskuttaa ja irvistää, niin päätin sitten soittaa synnärille ja sanoivat, että voi tulla sitten kun siltä tuntuu ja jos ei enää pärjää kotona. No tuntui että kyllä mä pärjäisin vielä mutta mentiin nyt kuitenkin näytille. Tuolloin tuli supistukset 5min välein.
Sairaalassa otiin n. klo 21 ja olin ensin puolituntia käyrillä. Tunsin sinä aikana varmaan vaan 2 kipeää supistusta eikä ne ollut edes niin kipeitä, ja taas sanoin juholle että joo kyllä ne kotiin laittaa :D no kätilö sitten tuli ja sanoi että hyvin tulee supistuksia ja mä vähän ihmettelin että niinkö.. Sisätutkimuksessa olin sitten jo 5cm auki ja siirryttiin suoraan saliin.
Kalvot puhkaistiin klo 22:30 ja samalla sain kohdunkaulanpuudutteen, mistä en pahemmin tuntenut olevan hyötyä, mutta supistukset ei vieläkään tuntuneet mahdottoman kipeiltä. Sitten klo 23:30 katsottiin tilanne seuraavan kerran ja olin 6cm auki, tästä alkoi sitten synnytys etenemään vauhdilla! Sain spinaalin, vaikka edelleenkin vähän melkein hävetti pyytää sitä kun kivut oli aika minimaalisia mutta ajattelin, että jos se sit kerkeis vaikuttamaan ponnistusvaiheessa, kun halusin siihen jonkun puudutteen. Kätilö sanoi, että spinaalin laiton jälkeen tavoitteena että vauva syntyisi kahden tunnin sisällä. Lääkäri sitten tuli ja laittoi spinaalin joka meni väärään kohtaan ja ei alkanut vaikuttamaan ollenkaan. Se osui johonkin hermoon, sillä mun jalka alkoi täristä itsestään :D
Kun olin auki 7cm klo 00:00 spinaali laitettiin uudelleen, ja tälläkertaa oikein. Se spinaali oli ihana, vei kaiken kivun pois. Samalla mulle laitettiin tippa vauhdittamaan supistuksia ja kätilö meni jonnekkin ja jäätiin juhon kanssa kaksistaan saliin. Sitten ihan kuin puskista mulle tuli jäätävä paineentunne ja huusin juholle että paina sitä hälytysnappia vaikka olisin ihan hyvin voinut painaa sitä itse kun se oli mun vieressä :D no kätilö tuli ja katsoi että joo, 10cm auki ja saan ponnistaa kun siltä tuntuu. Meni 2minuuttia ja toinen poikamme syntyi klo 00:10 rv 39+6 <3 

Synnytyksen kesto oli vähän päälle 5h, josta ponnistusvaihe 2min. Tänään tämä poitsu onkin jo kuukauden ja päivän vanha<3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti